Biznes

Sektor bankowości detalicznej

Wyobraźmy sobie przyszłość, w której klienci korzystają ze wszystkich swoich usług finansowych za pośrednictwem cyfrowych portfeli obsługiwanych przez firmy niebędące bankami, takie jak Apple, Google czy Uber. Albo wyobraź sobie inną potencjalną przyszłość, w której zaledwie garstka mega banków dominuje na światowych rynkach. Albo jeszcze inną, w której tradycyjna waluta traci na znaczeniu, a transakcje odbywają się głównie za pośrednictwem kryptowalut i cyfrowych tokenów.

Patrząc w przyszłość, oczywiste jest, że nie ma jednej jasnej przyszłości dla rozległego sektora bankowości detalicznej. Istnieje raczej kilka możliwości, jak może potoczyć się następna dekada. Obecnie bankowość detaliczna znajduje się w krytycznym punkcie zwrotnym i nie będzie przesadą stwierdzenie, że za dziesięć lat branża, jaką znamy, może stać się nieistotna.

Aby uniknąć tego losu, zespoły kierownicze zasiedziałych banków detalicznych muszą zrozumieć obecne trendy wpływające na branżę, ekstrapolować je w przyszłość i przewidzieć, jak branża może wyglądać w latach 2030, aby móc się przygotować. Wizję potencjalnych przyszłości nakreśliliśmy w naszym nowym raporcie: Pięć scenariuszy dotyczących przyszłości bankowości detalicznej: Budowanie siły wśród przemian. Każdy z pięciu scenariuszy opiera się na trendach, które już zaczęły się ujawniać. Jednak celowo doprowadziliśmy te zmiany do ich logicznego ekstremum, aby uzyskać efekt i zapewnić przydatne ćwiczenie myślowe dla zespołów kierowniczych banków detalicznych. Nasza praca podkreśla potrzebę spojrzenia daleko, daleko w przód podczas planowania przyszłości. Pomaga też wyjaśnić, gdzie i jak banki mogą konkurować, aby zachować znaczenie.

Konfluencja wyzwań

Zanim nakreślimy przyszłość, należy przyjrzeć się teraźniejszości: banki detaliczne na całym świecie stoją w obliczu zbiegu wyzwań, które razem tworzą większą złożoność i konkurencję dla uznanych graczy. Na przykład, finanse wbudowane to potężny nowy trend, w którym nowe podmioty wchodzące na rynek, w tym firmy z branży Big Tech, podmioty fintech i sprzedawcy detaliczni, oferują usługi finansowe, takie jak pożyczki, płatności i portfele cyfrowe, działając zazwyczaj przy znacznie mniejszym nadzorze regulacyjnym. Zmieniają się również oczekiwania klientów, którzy obecnie domagają się szybkich, bezproblemowych, spersonalizowanych i intuicyjnych doświadczeń, zarówno w kanałach cyfrowych, jak i osobistych (wszystko przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych). Spełnienie tych nowych oczekiwań klientów wymaga nowych możliwości w takich obszarach jak Web 3.0, AI, uczenie maszynowe i technologie rozproszonych źródeł informacji, takie jak blockchain – a wszystkie te obszary wykraczają poza tradycyjne kompetencje banków. Jednocześnie zmienia się krajobraz regulacyjny, ponieważ decydenci starają się zrównoważyć szybkie tempo innowacji, oczekiwania społeczne i konkurencyjność ze stabilnością finansową.

Ta złożona i ewoluująca sieć trendów zmienia dawno ustalone poglądy na temat tego, komu konsumenci ufają i jak wolą prowadzić swoje życie finansowe, jednocześnie zmuszając banki do zajęcia się fundamentalnym pytaniem, czym jest instytucja finansowa i jaką wartość zapewnia.

Pięć scenariuszy przyszłości bankowości detalicznej

Aby pomóc bankom detalicznym w dostosowaniu się do obecnych zmian rynkowych i przygotowaniu się na przyszłość, przedstawiamy pięć scenariuszy, które opracowaliśmy z myślą o tym, jak branża może wyglądać w nadchodzącej dekadzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *