Biznes

Veezoo

To był wielki skok adrenaliny dla Marcosa Monteiro, João Pedro Monteiro i Tilla Hauga, młodych założycieli Veezoo, kiedy w 2017 roku otrzymali możliwość zaprezentowania się przed jednostką open-innovation AXA, jednej z największych firm ubezpieczeniowych na świecie. Początkowo sprawy szły dobrze dla Veezoo, które uczestniczyło w programie inkubatora w ETH Zurich. Technologia Veezoo pozwala użytkownikom na zadawanie pytań w języku naturalnym lub głosem w zwykłym języku angielskim i otrzymywanie opartych na danych, możliwych do zastosowania spostrzeżeń. AXA po raz pierwszy natknęła się na rozwiązanie Veezoo na platformie Kickstart Innovation. Zespołowi Veezoo przydzielono uzasadnienie biznesowe do opracowania, wyostrzono je dzięki kilku rundom informacji zwrotnych od menedżera biznesowego w biurze AXA, a następnie przedstawiono je komisji oceniającej AXA. Wszystko wskazywało na to, że trzyosobowy startup może zdobyć dużego klienta i wejść w fazę wysokiego wzrostu. Nadzieje trójki zostały jednak rozwiane, gdy podczas całodziennych rozmów nie udało się nakreślić jasnej ścieżki wdrożenia nowej technologii Veezoo w operacjach AXA. Można było odnieść wrażenie, że ktoś wyciągnął wtyczkę.

Frustracja była zrozumiała: tradycyjnie partnerstwa i ekosystemy innowacji skupiały się na wypełnieniu konkretnej luki. Dominującym sposobem myślenia wśród graczy uczestniczących w takich ekosystemach było „Wiemy, czego chcemy”. W tym sposobie myślenia ugruntowana organizacja wystąpiłaby ze szczegółową specyfikacją pożądanej funkcji technologicznej lub produktowej. Startupy, ze swojej strony, były podobnie sztywne w dążeniu do pozyskania dużego klienta korporacyjnego i transakcji, którą można było sfinalizować w ciągu kilku miesięcy. We wszystkich branżach rezultatem był krajobraz innowacyjny zbudowany na modelach współpracy typu „arm’s-length”. Interes własny był nazwą gry, a każda strona w systemie realizowała swój własny, wąski program.

W ciągu następnych kilku miesięcy zespół Veezoo zauważył coś dziwnego. W trakcie procesu pitchu udzielili dostępu do konta demo członkowi zespołu innowacji AXA. I nagle zauważyli aktywność w demo. Kilka miesięcy później menedżer AXA zidentyfikował nowego interesariusza wewnętrznego, który zgłosił potrzebę związaną z uczeniem maszynowym, na którą produkt Veezoo mógłby odpowiedzieć. Sprawy szybko nabrały tempa. Wkrótce zespoły pracowały nad umowami prawnymi, synchronizacją Veezoo z infrastrukturą IT AXA i integracją z istniejącą analityką zarządzania relacjami z klientami (CRM). Przez cały czas rosła liczba zainteresowanych i użytkowników. Veezoo i AXA wspólnie opracowały proof-of-concept inteligentnego asystenta opartego na dialogu z AI, który pomaga konsultantom AXA analizować i wizualizować duże ilości danych w ciągu kilku sekund, filtrować potrzebne informacje i odpowiadać na zapytania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *